Naše dcerka byla vždy poměrně dlouhá a pokaždé, když jsme sháněli novou pomůcku, tak jsme raději volili tu největší velikost. Bylo tomu tak jak u židličky, tak u kočárku od firmy Ottobock. Ten poslední jí vydržel asi pět let a pak přišel okamžik, kterého jsem se s manželem obávala.
Monička byla vždy spíše „kočárková“ a dodnes má ráda, když je schovaná v korbě pro svůj pocit bezpečí a ochrany. Vozík nám nevyhovoval i z důvodu, že dcera je hypotonická a potřebuje volnost v pohybu nohou. Klasický vozík je hodně nízký a dcera by nohy tahala po zemi. Když jsme nožky zabezpečili pásem či nějakým popruhem na zkoušku, vzteky se málem ukousala a vyrvala řemínky i se šroubky… Navíc v době, kdy jsme větší kočárek řešili, nebyl na trhu žádný jiný, který by splňoval naše požadavky. Jedna varianta byla kočárkový podvozek od R82, který byl polohovací a měl by dostatečnou rezervu od země po stupačky, a k tomu zkombinovat se sedací jednotkou, kterou bychom ale používali na ven. Bohužel když jsme návrh řešili s pojišťovnou, bylo nám řečeno, že jednu sedací jednotku již máme (na doma) a nemáme tudíž nárok na další, i kdyby byla na jiné účely. Argument, že neustálé převážení jedné židle z domova do školy a naopak by výrazně snížilo životnost pomůcky, která tehdy byla určena na 10 let, revizního lékaře nezajímal. Vzhledem k tomu, že jsme tušili, že tato situace nastane, měli jsme něco našetřeno a začali hledat vhodnou pomůcku v zahraničí. Chvíli jsme uvažovali o variantě sportovního kočárku typu Benecykl, ale nelíbilo se nám, že dcera by byla moc blízko země a jí samotné by vadilo, že nemá pořádný výhled. Nicméně nás oslovil tenhle typ sportovní varianty.
Hledali jsme převážně na evropských webech, protože komplikace spojené s objednáním pomůcky např. v USA by byly poměrně velké. Výběr tam byl sice široký, ale většina amerických firem, specializujících se na pomůcky pro postižené, nemá zastoupení v Evropě, a objednat něco na dálku podle obrázků a předváděcích videí bez vyzkoušení by bylo velmi nákladné riziko. Nakonec padla volba na rodinnou firmu BoGeTec a jejich model Kangoo Classic. Firma však sídlí nedaleko Stuttgartu a cesta s dcerou z Prahy by byla celkem náročná, tak jsme se s paní obchodní zástupkyní dohodli, že se sejdeme v půli cesty – v Regensburgu. Domluva byla skvělá, paní přivezla velikost 2 a 3 a v hale hotelu probíhala předváděcí akce :-). Vzhledem k ceně, předpokládanému růstu dcery a velikosti kočáru jsme se nakonec shodli, že vezmeme model Kangoo Classic velikost 3. Monička v něm strávila celkem 4 hodiny s naprostou spokojeností a volností pohybu. Ještě tedy na místě jsme podepsali smlouvu a do týdne jsme zaplatili celou částku. Paní nám poskytla slevu a ještě 6 % navíc v případě brzké platby převodem. Celkem nás kočár stál kolem 180 tis. CZK, původní cena však byla přes 220 tis. CZK (kurz v roce 2013). V říjnu 2013 jsme zahájili naše jízdy s novým kočárem a dodnes si ho nemůžeme vynachválit!
Sed se sice nedá polohovat, ale lze položit celou korbu níž, aby v ní bylo dítě více zasunuté a v polosedě. Dále má objemnou stříšku a možnost dokoupit spoustu dalšího vybavení – všechno příslušenství bylo bohužel mimo standardní výbavu. Nabídka je široká a variabilní. My jsme pořídili boční peloty kvůli stabilnímu sedu, abdukční klín, křížovou vestu pro lepší sed a rovná záda, stříšku, 2x molitanové opěrky zad (které se dají vyjmout, jak dítě roste a tím je možné i ve velikosti 3 mít dítě výškově cca 120 cm až do cca 164 cm), zimní fusak, pláštěnku a košík. Vzhledem k tomu, že občas jezdíme na kolech, jsme ještě přikoupili tyčku, která se připevní místo předního kolečka kočáru přímo na zadní část kola. Velkou výhodou je, že dítě je na stejné úrovni jako jezdec na kole, což zajistí maximální kvalitu jízdy. Také se nabízí možnost pořídit si lyže, které se upevní přímo na kola kočáru, ale to spíš upřednostní klienti z oblasti Alp či Pyrenejí nebo vášniví lyžaři :-). I když je kočár tříkolka, které jsou u běžných dětských kočárků celkem nestabilní, v případě BoGeTec tomu tak není. Kočár je velmi stabilní, pevný, dobře se s ním manipuluje i díky ručním brzdám, které mají dvojí pojistku. Do města a do školy používáme přední menší kolečko s aretací (pouze přední kolo jde střídat) a do terénu pak máme velké kolo, stejné jako ty dvě zadní. Kočár je navíc bytelný a jízda se tak stává zábavou pro všechny účastníky. Nevýhodou však je, že kvůli přední části kočáru a jeho rámu zabere celkem dost prostoru, takže se vejdeme jen do nákladních nebo větších výtahů a v dopravních prostředcích, především v autobusech, zabereme celou část určenou pro kočárky/vozíky. Váha kočáru je také dost velká a s dospívající dcerou ho musíme vynést/snést ve třech, když nejsou bezbariérové prostory.
Fajnšmekři si mohou také vybrat barvu kol, ale tahle možnost je přijde na příplatek cca 20 tis. CZK. Firma nabízí výběr barvy potahů a látek – naše volba padla na šedo-oranžovou kombinaci. Ve velikostech 1 a 2 lze samotnou korbu použít jako autosedačku, takže lze získat pomůcku 2v1.
Celkově můžeme říct, že kočár BoGeTec splnil přesně naše očekávání a dcera je v něm velmi spokojená. V autě jezdí díky plošině přímo v něm, takže má super výhled přes okna a celkově se nám osvědčil v mnoha situacích. Pořizovací cena je sice vysoká, ale nelitujeme ani jednoho centu a i výběr příslušenství byl pro nás dostačující. Jsme z něj nadšení i po těch skoro sedmi letech, co ho denně intenzivně používáme a vůbec netušíme, jaký bude jeho nástupce, až z něj dcerka definitivně vyroste. Navíc s ním budíme pozornost, nejen u lidí s dítětem s postižením, ale i u ostatních, kteří nás občas zastavují a kočár obdivují :-). Co se týče údržby, tak je určitě lepší být nebo mít někoho technicky zdatného. Firma BoGeTec nenabízí servis v ČR a snad nejbližší technická podpora je buď v Německu nebo v Polsku. Manžel měnil brzdové hadičky pouze jednou a občas zkontroluje všechny šrouby a promaže dle potřeby. Dále látkové potahy – hlavně u abdukčního klínu a bočních pelot – jsme také museli nechat ušít nové, protože se nejen vyšisovaly, ale hlavně prodřely. Je sice možné objednat náhradní díly od firmy, ale když seženete šikovnou švadlenku, ušetříte poměrně významnou částku. Látky jsou však dost pevné a než jsme je měnili poprvé, tak uběhlo skoro pět let, a to kočár používáme denně a ve škole v něm dceru i krmí!
Obecně tedy kočár vydrží hodně a kromě všech těch pozitiv, co jsem vypsala výše, je také bezpečný. Rodinná firma BoGeTec musela projít velmi přísnými bezpečnostními testy, aby získala potřebné certifikace a mohla svůj produkt uvést na trh. V Německu jsou opravdu přísná pravidla a celá výroba kočáru probíhá výhradně tam – žádné díly neberou z Číny. I proto je cena kočáru tak vysoká, ale na kvalitě, bezpečí našich dětí či komfortní jízdě se šetřit nedá :-).
Více info na: www.reha.bogetec.de a náš model zde: https://reha.bogetec.de/141.html
– pr –