Moje dcera letos ve svých 13 letech odrostla tříkolce Loped Junior. Začala jsem se poohlížet po novém stroji, který by ji nahradil. Můj požadavek byl, aby byla tříkolka skládací či rozkládací, aby se dala naložit do kufru auta a pokud možno ho nezabrala celý. Jezdíme s ní na výlety a bereme si ji sebou na dovolenou. To se ukázalo jako problém, protože se jedná o již dospěláckou verzi tříkolky. Ty jsou velmi objemné a většina výrobců vůbec nepočítá s tím, že byste chtěli tříkolku někam převážet.
Primárně tyto tříkolky cílí na důchodce, kteří mají tříkolku doma v garáži a jedou si na ní do blízké samoobsluhy pro nákup. Pokud byste chtěli takovou tříkolku naložit do kufru osobního automobilu, museli byste ji částečně rozmontovat a sklopit alespoň polovinu zadních sedadel. A to je již dost složitý proces na to, aby vás to odradilo vyrážet s dítětem a tříkolkou někam na výlet. Takové tříkolky na našem trhu jsou a pokud si ji chcete pořídit a nepotřebujete ji převážet, můžete se podívat na tyto výrobce:
Loped
Loped je česká firma, kterou mohu určitě doporučit. Vyrábí zajímavé produkty využitelné pro handicapované občany, kromě tříkolek i např. spřažený bicykl. Přehled všech výrobků naleznete na jejich webu. Nám Loped velmi dobře sloužil od dceřiných 4 let, kdy začala jezdit na dětské verzi. Ta je zhruba pro děti od 3 – 9 let (nosnost je 35 kg a výška dítěte od 90 – 130 cm). Loped nabízí celou řadu doplňků pro postižené děti, jako např. fixace nohou a trupu. Vše se dá individuálně doladit a vyzkoušet po domluvě na jejich provozovně. My jsme z dětské verze plynule přeskočili na juniorskou. Ta je pro děti zhruba od 9 – 13 let (nosnost je 45 kg a výška dítěte od 110 – 150 cm). Nová verze junior má již odnímatelnou zadní osu, takže se dá rozložit pro naložení do auta. Loped nabízí i verzi tříkolky pro dospělé (volitelně s možností elektromotoru), ale zde jsem narazila na to, že v této velikosti už pro nás není autem lehce převozitelná, a proto jsem šla hledat dál k dalším výrobcům tříkolek.
Leader Fox
Leader Fox je česká firma vyrábějící kola a také tříkolky. Elektrická tříkolka je vyráběna jako doplněk dopravních a rehabilitačních pomůcek. Umožňuje samostatnou jízdu lidem tělesně postiženým, osobám s poruchami rovnováhy, starším a méně pohyblivým lidem. Jejich tříkolky vypadají dobře, ale opět jsem narazila na problém, že tříkolka se nedá pohodlně převážet.
HKK
Další český výrobce tříkolek pro postižené je HKK. Nabízí různé velikosti tříkolek od dětských, junior po dospělácké verze a také různé modely šlapacího mechanismu. Tříkolky vypadají dobře, ale opět nejsou jednoduše rozložitelné ani skládací.
JINER
Při své cestě za novou tříkolkou jsem narazila i pana Němečka, který ve Vrchlabí vyrábí mimo jiné i tříkolky pro postižené na míru na přání zákazníka. Jeho stroje vypadají velmi dobře – pokud potřebujete něco na míru, co se standardně nevyrábí, určitě se podívejte na jeho web.
A výhercem se stává… 🙂
Určitě vás zajímá, co jsem nakonec vybrala. Po neúspěšném hledání v českých vodách jsem přeskočila do angličtiny a začala vyhledávat na zahraničních webech. Narazila jsem na italského výrobce Di Blasi, jehož tříkolka mě uchvátila především svým jednoduchým skládacím mechanismem, kdy celou tříkolku v dospělácké verzi lze dvěma jednoduchými hmaty složit a také rozložit do velmi kompaktního balíčku a zabere pouhých 20 % kapacity mého kufru od auta. Tříkolku lze volitelně objednat i s elektropohonem.
Jelikož není v Čechách žádný prodejce, obrátila jsem se přímo na italského výrobce. Celý proces byl velmi rychlý a jednoduchý. Poslali mi link přímo na mojí objednávku, platba proběhla přes PayPal a TNT mi tříkolku doručilo během 2 týdnů domů. Tříkolka má standardně přehazovačku s pěti stupni. Manžel tříkolku doladil na míru pro dceru, vyměnil převodník, aby byly převody extra lehké a dcera vyšlapala sama i velké kopce (nemá sílu v nohou).
Tříkolka nám slouží velmi dobře a i já jako žena bez velkých svalů jí zvládnu složenou zvednout do kufru – váží 21,4 kg. Vyrábí se ve velikosti Junior a pro dospělé. Dcera má se svými 150 cm dospěláckou verzi na nejnižším stupni sedla ze 3. Řidítka nejsou výškově nastavitelná, kvůli skládacímu mechanismu to není možné. Veškeré info a parametry naleznete na webu výrobce. Cena tříkolky je bohužel vysoká – platí se za skládací mechanismus. Zatímco ceny ostatních tříkolek pro dospělé bez pohonu se pohybují okolo 16 – 18 tis. Kč, cena za skládací tříkolku Di Blasi je 46 tis. Kč.
Pokud se chystáte tříkolku kupovat, můžete zkusit na úřadu požádat o příspěvek na zvláštní pomůcku. Tento příspěvek je určený lidem s těžkým zdravotním postižením. Smyslem příspěvku je pomoci těmto lidem financovat pomůcky, které jim pomohou v každodenním životě – např. vodicího psa, speciální úpravu auta, úpravu bytu, schodovou plošinu a další. Jedná se o pomůcky, které těmto lidem umožní sebeobsluhu, nebo které tito lidé potřebují kvůli práci, studiu, získávání informací, vzdělávání nebo styku s okolím. Právě styk s okolím by mohl být u dětí, které mají problém s motorikou a moc toho neujdou, ale zároveň nemají invalidní vozík, tím kritériem, pod které by mohla tříkolka spadat. Posuzování nároku na tento příspěvek bohužel není jednotné. Možnost poskytnutí příspěvku proto konzultujte na vaší pobočce úřadu práce.
Markéta Sojková